Immár két hónapja, hogy az országban korlátozások léptek életbe, a kultúrhelyek és a közösségi terek többsége lezárva. Mivel szervezetünk a jelenlegi helyzetben különösen fontosnak tartja támogatni a krízishelyzetbe kerülő kultúrát, eljött számunkra az idő, hogy a magunk módján igyekezzünk segíteni, felhívni a közönség figyelmét a művészvilág megsegítésének fontosságára. Három részből álló videósorozatunkban a magyar színházi élet három kiemelkedő, a helyzethez gyorsan alkalmazkodni képes szereplőjét kérdeztük gondolataikról, a karantén okozta személyes és szakmai nehézségekről, illetve arról, hogyan segíthet nekik a kultúrakedvelő lakosság.

Első videónkban Magács László, a TRIP Hajó igazgatója mutatta be társulata innovatív tevékenységét, amellyel mindössze két hónap alatt a magyar kulturális élet egyik központjává nőtte ki magát a Batthyány térrel szemben horgonyzó öreg hajó. A társulat immár 52 tagot számlál, célja pedig, hogy olyan mintákat mutasson a nézőknek, amelyek segítik a rendkívüli helyzet feldolgozását.

A TRIP Hajó megváltozott működése alapvetően négy részre osztható. Meghirdettek egy drámapályázatot, melyre a karantén motívumát és a jelenlegi helyzetet feldolgozó alkotásokat vártak. A kezdeményezés olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy jelenleg több mint 280 beérkezett pályaműből választhatja ki a szakmai zsűri azt a néhányat, amelyeket majd a társulat tagjai megelevenítenek, felolvasnak a nagyközönségnek.

Az átalakult működés második alappillére az angol nyelvűség, mely alapját az adja, hogy – mivel a TRIP Hajó világszinten az egyik leggyorsabban tudott alkalmazkodni a helyzethez – nagy nemzetközi érdeklődés kíséri munkájukat. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy 48 országban írtak tevékenységükről, a százmilliós megtekintéssel bíró kínai sajtótól kezdve egészen az afgán médiáig. A TRIP népszerűségének nemzetközivé válása miatt tehát az újonnan megalakult Első Magyar Karantén-színház keretein belül a magyar mellett számos idegennyelvű felolvasóest streamelésére is sor kerül a Hajó gyomrában.

Ezenkívül a TRIP az egyéb művészeti ágak kedvelőit sem hagyja kulturális programok nélkül, hiszen hetente megrendezésre kerülő, szintén élőben közvetített koncertjeikkel és táncszínházi előadásaikkal többek közt a zene- és táncfanatikusok igényeit is igyekeznek kielégíteni.

És végül, de nem utolsósorban a társulat létrehozott egy online streamelt, hatrészes filmsorozatot, melynek címe „Jelenetek egy háztartásból”. E produkció egyik ötletgazdája és főszereplője második vendégünk, a Jászai Mari-díjas színésznő, Láng Annamária, aki rövid videójában betekintést nyújtott a TRIP Hajón folyó tevékenységek kulisszatitkaiba. A művésznő saját elmondása szerint igen szélsőséges helyzetekben állt már színpadra: játszott Európa rengeteg pontján, Szingapúrban, bányában, űrhajóbázison, egyszóval rengeteg kihívással találta már szemben magát, olyannal azonban még nem, hogy egyáltalán ne játszhasson – és ez a legnagyobb mind közül.

Munkahelye, a bécsi Burgtheater immár két hónapja áll vesztegzár alatt, így jelenleg a TRIP társulat egyik alapítótagjaként a már említett produkció főszerepének szenteli ideje túlnyomó részét. 

A sorozat nem más, mint Ingmar Bergman azonos című drámájának színházi adaptációja, melyet a jelenlegi helyzetre átalakítva igyekeznek humorosan átadni, és a történeten keresztül erőt önteni az otthon maradni kényszerülő emberekbe. Ami a műsor technikai hátterét illeti, nincs könnyű dolga a készítőknek – vallja be Annamária is. Mivel a TRIP Hajó számára az első a biztonság, felállítottak egy egészségügyi dogmarendszert: díszletként egy steril lakást használnak, ahova mindössze öten mehetnek be: a hangmérnök, az operatőr, Magács László rendező, illetve a két színész, Láng Annamária és partnere, Simon Zoltán. A teljes elszigeteltség érdekében ők is csak heti pár órára látogathatják a helyszínt, minden más előmunkálatot otthon végeznek. 

A művészek számára a legnagyobb nehézséget talán a nézők hiánya okozza, hiszen nélkülük megszűnt a színészlét egyik lételeme: nincs nevetés, nincs taps, nincs azonnali visszajelzés – legyen az jó vagy rossz. Ha a színész kinéz a nézőtérre, nem láthatja a lelkesedést a közönség szemében, csak az üres székekkel nézhet farkasszemet.

Ezek helyett megjelentek azonban az online felületeken olyan, más típusú visszajelzések – például a különböző reakciógombok, a rengeteg bátorító komment vagy az egyre növekvő nézőszámok –, melyek motiválják és viszik tovább a művészeket ebben a nehéz helyzetben is.

Videósorozatunk harmadik részében Ónodi Eszter, a Katona József Színház Jászai Mari-díjas és Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszttel kitüntetett tagja, illetve neves magyar filmek színésznője osztotta meg gondolatait. Ugyan a TRIP Hajó „legénységét” nem erősíti, más módokon igyekszik életben tartani a kultúrát, és segíteni a nehéz helyzetbe kerülő művészeket. Részt vesz a Motto nevű kezdeményezésben, amely keretein belül a színészvilág számos képviselője saját tudását és tehetségét latba vetve segíti a digitális oktatásban résztvevőket. Az online irodalomtanulást segítendő a művészek a kötelező olvasmányokat videótolmácsolásban igyekeznek a diákok számára élvezhetőbbé, érthetőbbé tenni. Eszter e mozgalom oszlopos tagja, és részt vett ezenkívül számos társadalmi felelősségvállalási célú kampányban, többek közt a Katona Vírusvideókban vagy az idősek otthon maradására buzdító kampányokban.

Eszter is kiemelte, hogy bár neki nem volt olyan futó projektje, amelyet a karantén félbevágott volna, de a színészvilágot bizony alapjaiban rengetik meg a korlátozások, hiszen sokak rengeteg munkája megy így kárba. Azonban úgy gondolja, hogy a színházak számos nehézséget túléltek már, a pestis, a kolera és az egyéb járványok ellenére is háromezer éve áll és működik a színház intézménye, így most is át fogják vészelni ezt az időszakot. Ugyancsak reményt ad a felfedezés, hogy bár az elmúlt évtizedben sokszor ósdinak, idejétmúltnak nevezték a színházat, az emberekben az ingermentes otthoni környezetben kezd újra felerősödni az igény arra, hogy valami szellemi, intellektuális vagy érzelmi élményhez jussanak a magaskultúra által.

Ugyanez a TRIP Hajó esetében is megfigyelhető: a társulat a jelenlegi sikerek tükrében már nemcsak egy átmeneti megoldásnak tartja a streaming bevezetését, hiszen a bel- és külföldről érkező visszajelzések bizonyítják, hogy a technológia segítségével olyan helyekre juttatható el a színház, a TRIP-életérzés, ahova fizikai formában esély sem lett volna rá. Magács László bízik abban, hogy mostani kísérletükből egy létező műfaj, egy új médium lehet és lesz, így a társulattal a zárlat feloldása után is folytatni tervezik a streamelést.

Ugyan a kulturális élet szereplői nem álltak le, és tovább gyártják számunkra az érdekesebbnél érdekesebb tartalmakat, fontos megjegyezni, hogy a legtöbben ezt mindenféle juttatás nélkül, mindössze munkájuk iránti szeretetükből teszik. Ahhoz, hogy a színházak fenn tudjanak maradni, most a lakosság segítségére és hathatós közreműködésére van szükség.

Na de hogyan segíthettek Ti?

Már a korlátozások elején megjelent a „Ne válts vissza jegyet” mozgalom, mely nagyban segítheti a színházak túlélését, a színészek támogatását. Ónodi Eszter szerint mégis az a legfontosabb, hogy amikor az új színházi szezon elkezdődik ősszel, ne féljetek elmenni kedvenc előadásaitokra, hiszen a színházak mindent meg fognak tenni a biztonságos szórakoztatás érdekében.

Ami a TRIP Hajót illeti, a társulat összeállított támogató csomagokat, melyeket megvásárolhattok, és ezáltal hozzájárulhattok hosszútávú sikereikhez, valamint ahhoz, hogy a jövőben is hasonló minőségi tartalmakat gyárthassanak. Ezenkívül a TRIP elindított egy közösségi finanszírozási kampányt, melyben ugyancsak nagyban számítanak a Ti segítségeketre.

De a legfontosabb, hogy előadóink azt kérik Tőletek, kövessétek figyelemmel és terjesszétek munkásságukat, motiváljátok a nehéz helyzetben is küzdő művészeket, hogy a kultúra ezt az akadályt is legyőzhesse.

Amennyiben cikkünk felkeltette érdeklődéseteket, és szeretnétek a projektekről bővebben hallani, tekintsétek meg bármikor visszanézhető videósorozatunkat.

Magács László: https://bit.ly/3d6JwjO

Láng Annamária: https://bit.ly/2TuXkgk

Ónodi Eszter: https://bit.ly/2AVLV2Z

 

Orovicz Lilla