2020 áprilisa új mérföldkövet hozott a Budapest Business Club életébe, hiszen 16-án megrendeztük szervezetünk első online előadását. A kerekasztal-beszélgetés a kialakult járványhelyzetet egy, a megszokottól eltérő szemszögből, gasztronómiai oldalról vizsgálta. Egyik meghívott előadónk a pénzügyi elemzőből lett burgerpápa Jancsa Jani, a Bamba Marha Burger Bar és a Donna Mamma Pizza Napoletana alapítója volt, aki a szorult helyzetbe jutott éttermek oldaláról mesélt az érdeklődőknek. Másik előadónk az egykori corvinusos Blaumann Debóra volt, aki Magyarország vezető ételfutár-szolgálatát, a Netpincért mint annak marketingvezetője képviselte.

A beszélgetés szervezetünk társelnöke, Szelőczei Dávid vezetésével a vendéglátóipar helyzetének minden aspektusára kitért: az előzményektől kezdve a megváltozott marketingstratégián és a kihívásokon át egészen a társadalmi felelősségvállalásig minden szóba került.

Mindkét előadónk egyetértett abban, hogy a jelenlegi helyzet megoldására nincs kész recept, és bár a Netpincér a nemzetközi Delivery Hero részeként az ázsiai leányvállalatok példáján már korábban látthatta, milyen hatással lehet a járvány a piacra, az ételházhozsszállításra, illetve a munkavégzésre, az átállás így is nehézséget jelentett.

Jancsa Jani megfogalmazásában az éttermek esetében „a cél a túlélés”, hiszen olyan mértékű bevételkiesés sújtja most őket, ami sok étterem számára végzetes lehet. Jani szerint ebben a helyzetben az egyes éttermek és a kiszállító cégek összedolgozása minden eddiginél fontosabbá vált. „Együtt vagyunk benne, így mindenki felé toleranciát kell tanúsítani, ez nem a széthúzás ideje” – fogalmazott, és ezt a tények is alátámasztják. A Netpincér felé az elmúlt hónapban minden eddigi rekordot megdöntve mintegy 900 új étterem jelezte csatlakozási kérelmét, világmárkáktól kezdve egészen a vidéki büfékig.

Ezek természetesen „hálás problémák” – mondja Debóra, de nem tagadja, kihívás volt minden új csatlakozónak a megfelelő figyelmet megadni. A cégen belül mindenki onboardinggal, vagyis az új éttermek rendszerbe való integrálásával kezdett foglalkozni, hogy a kapcsolatfelvételtől az online megjelenésig tartó folyamatot pár naposra gyorsítsák, hiszen sok étteremnek ennyin múlik a túlélése.

Jani és Debóra kiemelte azonban, hogy a jelenlegi helyzetben sem szabad a problémákba süppedni, hanem kulcsfontosságú a pozitív és hasznos üzeneteket előnyben részesíteni mind belső, mind külső kommunikáció szintjén. Debóra így fogalmaz: „Attól még, hogy mindenki otthon van, nem kell mindennek erről szólnia”. És valóban, sokkal fontosabb, hogy a nehézségek helyett a lehetőségekre koncentráljanak. A Bamba Marha például az egyébként későbbre tervezett kiszállításba is belekezdett, valamint kínálata bővítésével, frissítésével igyekszik az otthonlévők minden igényét kielégíteni, például egy speciális hamburger-ízvilágú salátát is kifejlesztettek a változatos étkezés kedvéért.

A Netpincér kibővítette CSR tevékenységét, és immár hét virtuális étteremmel igyekszik segíteni különböző alapítványokat. A helyzetre reagálva pedig összefogtak a Magyar Vöröskereszttel, és a Heim Pál Kórháznak gyűjtenek egy a fertőzötteknek elkülönített, biztonságosan lezárt osztály kialakítására. A kezdeményezés sikeresnek bizonyul: tíz nap alatt mintegy duplájára nőtt az adakozók száma.

Azonban a kialakult helyzetben mind az éttermek, mind pedig a futárszolgálatok kiemelt feladata a munkatársak anyagi és egészségügyi védelme, így ez mindkét cégnél prioritást élvez. Jancsa Jani büszke arra, hogy dolgozóinak sikerül folyamatosan munkát, és a Bambától megszokott jó hangulatot biztosítania, illetve gumikesztyűkkel, alapos kézmosással, valamint rengeteg munkaszervezéssel minden tőlük telhetőt megtesznek a munkatársak biztonságáért.

A Netpincér elindította a Futártámogatási program 2020 elnevezésű kezdeményezését, mely keretében számos intézkedést hoztak a futárok védelmében. Bevezették többek közt az érintkezésmentes kiszállítást, amelyet immár a rendelések több mint felénél igénybe is vesznek a fogyasztók, valamint a vállalat óvja a futárokat egészségügyi oktatás, kézfertőtlenítő és maszkok biztosításával. Ha azonban egy futár így sem érzi magát biztonságban, és inkább otthon maradna ebben az időszakban, a Netpincér garantálja, hogy az addigi munkájával megszerzett minősítését megtarthatja, és visszatérése is biztosított a veszélyhelyzet elmúlásával.

Az előadás második felében nézői kérdéseknek köszönhetően megtudhattuk, hogy az online borravalók megjelenése a közeljövőben várható, hogy Jancsa Jani szerint a hot dog az ideális karanténkaja, illetve szó volt az éttermeket támogató alternatív megoldásokról és arról, miként válhat valakiből netpincéres futár.

Végül talán a legnehezebben megválaszolható a jövő kérdése volt, amellyel kapcsolatban előadóink is csak tapogatóztak. Vajon a házhozszállítás ilyen mértékű növekedése csak ideiglenes, vagy ez a tendencia megmarad a krízishelyzet után is? A Bamba-rajongókat ezúton is szeretnénk megnyugtatni, hiszen Jani szerint a burgerező így vagy úgy, de fog kiszállítani a jövőben is. A Netpincér is azon dolgozik, hogy új partnereit elégedetté tegye, és a járvány jelentette krízisből a pozitívumot kihozva minél több gyümölcsöző, hosszú távú partnerkapcsolatot tudjon kiépíteni.

Ki tudja, talán mind tanúi lehetünk a vendéglátóipar és a gasztronómia átalakulásának…

Ha összefoglalónk felkeltette érdeklődésed, és további érdekes információkat szeretnél megtudni, nézd vissza bármikor adásunkat az alábbi linken.

https://bit.ly/2ytGXsZ

Orovicz Lilla